Des Racines pour Grandir

Des Racines pour Grandir helpt jongeren hun afkomst te verkennen om zo diversiteit te benadrukken als een bron van rijkdom in plaats van tegenspoed. Het doel van deze aanpak is jongeren een beter begrip te geven van zichzelf en van de plaats van hun eigen ervaringen binnen de algemene geschiedenis van de samenleving.

Een originele aanpak

De aanpak bestaat erin jongeren aan te moedigen vorige generaties te ontmoeten, de verschillende geografische herkomsten van hun familie in de loop van de tijd en over de generaties heen te ontdekken om zo hun eigen geschiedenis te achterhalen, en te ontdekken dat hun bomen weliswaar bloeien onder de Belgische hemel, maar dat hun wortels op verschillende continenten te vinden zijn.

De pedagogische aanpak biedt een waaier aan activiteiten (waaronder genealogie, artefacten, levensverhalen, reizen en interviews) en reikt hulpmiddelen aan voor de animatoren, die de kinderen begeleiden in hun onderzoek. Het proces, dat enkele maanden duurt, mobiliseert veel vaardigheden van de jongeren, zoals openheid, creativiteit, communicatie, nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen.

Een oefening als deze moedigt jongeren aan om “voorbijgangers” te worden van hun eigen geschiedenis en van geschiedenis in de breedste zin van het woord. Het brengt een dialoog op gang, zowel binnen families als tussen kinderen onderling, waardoor banden kunnen worden hersteld en verhalen met elkaar kunnen worden verbonden.

Door een beter begrip te krijgen van zichzelf, hun familie, hun cultuur en de waarden die ze hooghouden, komen jongeren in een positieve spiraal van eigenwaarde en hun directe omgeving. Deze dynamiek beïnvloedt hun relaties met anderen, hun openheid, hun motivatie om te leren op school en hun persoonlijke ontwikkeling.

Doelgroep

Het project is gericht op kinderen van 10 tot 15 jaar en vindt plaats in scholen of naschoolse settings. Het is vooral gericht op scholen met een lage sociaaleconomische index. Gezinnen worden direct bij het project betrokken, net als leraren en ander schoolpersoneel, die kunnen worden getraind als mentoren om ervoor te zorgen dat het project blijft bestaan en dat het project op regelmatige basis wordt opgenomen.

Steun van de Stichting

Het belangrijkste doel van de steun van de Bernheim Stichting is het consolideren en versterken van de middelen van de VZW om haar toekomst op lange termijn te garanderen en de structuur van haar administratief en educatief beheer te verbeteren. Deze aanpak is bijzonder relevant op het moment dat het beheer van de oprichter van het project wordt overgedragen aan de nieuwe mededirecteur. 

desracinespourgrandir.be