enneaboost

De missie van Enneaboost is het compenseren van het gebrek aan mogelijkheden voor jongeren om hun intra- en interpersoonlijke intelligentie te ontwikkelen om veerkracht op te bouwen in het licht van familiale, sociale, academische en psychologische moeilijkheden.

Het Enneagram toegankelijk maken voor jongeren in sociaal en/of psychologisch kwetsbare situaties gaat er niet alleen om hen een instrument te geven om beter te begrijpen en om te gaan met wat hen overkomt. Het betekent ook hen in staat stellen het geschenk in zichzelf te zien, zich te ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf en dit geschenk aan de wereld aan te bieden.

Geschikte onderwijsmethoden

Het Enneagram is een model dat bijzonder goed werkt met jonge mensen. Het is niet nodig om je verhaal te vertellen of een ingewikkelde theorie te begrijpen. Elke situatie in het dagelijks leven onthult automatische reacties en werpt licht op de persoonlijkheidsstructuur.
Elke workshop wordt mede geconstrueerd door een ervaring met de jongeren: ze worden geleid om dingen fysiek, emotioneel en mentaal te ervaren, wat overeenkomt met de 3 centra in het model (instinctief, emotioneel en mentaal). Dit maakt het mogelijk om tegemoet te komen aan de behoeften van de verschillende persoonlijkheden in de groep, maar ook om ongewone ingangen te stimuleren.
De lesmethode is progressief. Het begint met zelfobservatie van innerlijke reacties op eenvoudige activiteiten. Eenmaal geïdentificeerd worden deze reacties vervolgens in perspectief geplaatst in de realiteit van de jongeren. Ze leren zichzelf aan het werk te zien en uit te drukken wat er in hen omgaat.

Doelgroep

Enneaboost richt zich op alle jongeren tussen 16 en 25 jaar, in het bijzonder jongeren die sociaal en/of psychologisch kwetsbaar zijn.

Steun van de Stichting Bernheim

Om de vereniging in staat te stellen haar project en pedagogische aanpak te testen bij de meest kwetsbare jongeren in Brussel, wil de Bernheim Stichting deze opleiding aanbieden aan jongeren van andere ondersteunde vzw's. Het doel is om feedback te verzamelen van de jongeren en hun begeleiders, zodat de training kan worden verbeterd om beter aan te sluiten bij de doelgroep.

Enneaboost.be