SINGING MOLENBEEK

Singing Molenbeek is gebaseerd op de overtuiging dat muziek, en in het bijzonder koorzang in scholen, een opmerkelijk middel is voor inclusie en emancipatie van jongeren. Meer dan een 'hobby', is het doel om kinderen een uitweg uit de armoede te bieden door middel van een duurzame muzikale praktijk.

Koorrepetities op scholen

Singing Molenbeek organiseert 2 koorrepetities per week in 8 scholen. Op die manier geeft het project een stem aan bijna 150 jongeren, ondersteund door een team van 9 koordirigenten. Singing Molenbeek organiseert ook minstens één grote productie per schooljaar, zodat de jongeren hun artistieke potentieel kunnen overstijgen en hun werk ook buiten de gemeente Molenbeek wordt getoond. Singing Molenbeek is ook beschikbaar voor concerten op uitnodiging.

De koordirigenten delen de wekelijkse repetities en begeleiden de koorleden tijdens concerten. Ze hebben allemaal een verschillende achtergrond en zijn gediplomeerde muzikanten met uitgebreide ervaring op het gebied van zang. Ze zijn getraind door Zeno Popescu om aan de unieke behoeften van Singing Molenbeek te voldoen. Ze komen regelmatig samen om de ontwikkelingen in elke school te bespreken en werken samen om eventuele problemen op te lossen.

Jonge koorleden

De gemeente Molenbeek heeft een werkloosheidspercentage van 22% (2023) en een groot deel van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Sommige wijken zijn bijzonder onderhevig aan een vorm van identiteits- en religieuze terugtrekking, terwijl andere wijken er helemaal niet door getroffen lijken te worden. Aangezien Singing Molenbeek in de gemeentelijke openbare scholen werkt, is het sociaaleconomische profiel van de leerlingen een getrouwe weerspiegeling van deze meer algemene situatie.

Steun van de Stichting Bernheim

Het doel van de steun is om het team te stabiliseren, om pedagogische reflectie mogelijk te maken met het oog op een betere begeleiding van de jongeren, en ook om meer in het algemeen na te denken over de behoeften van de vzw op middellange termijn.

Het is ook de bedoeling een reflectieproces op gang te brengen over hun 'Theory of Change' en de bijbehorende succesindicatoren te identificeren.

Singingmolenbeek.be