CHORALES EQUINOX

Equinox bevordert gelijke kansen en bestrijdt uitsluiting door het aanbieden van uitstekende muzikale training en het ontwikkelen van een reeks vaardigheden door middel van muziek: luisteren, geduld, concentratie, kritisch denken, etc. Equinox voert diepgaand werk op lange termijn uit dat erop gericht is om muziekbeoefening te 'verankeren' in kwetsbare sociaaleconomische omgevingen.

Zingen in een koor

Zingen in een koor is een ervaring van persoonlijke inzet ten dienste van een collectieve productie. Terwijl koorzang kinderen laat kennismaken met muzikaliteit, stemharmonie en harmonische gevoeligheid, maakt de “collaboratieve” dimensie van koorzang het mogelijk om te werken aan sommige moeilijkheden die geassocieerd worden met sociale banden. Het doel is om culturele horizonten te openen en muziek te gebruiken als middel om persoonlijke en collectieve expressie en creativiteit te ontwikkelen.
De jongeren werken aan een breed repertoire, van wereldmuziek tot barok, klassiek en hedendaagse muziek. De koordirigent heeft te maken met een groep die enorm varieert qua leeftijd, sociaal-culturele achtergrond en bekendheid met muziek, maar die allemaal een gemeenschappelijk verlangen hebben: samen zingen.

Focus op het Equinox-koor uit Brussel

De meeste jongeren die deelnemen aan het koor komen uit kwetsbare gezinnen. Het Equinox-koor uit Brussel telt nu bijna 50 kinderen in de leeftijd van 8 tot 18 jaar. Ze repeteren 4 uur per week met koorleider Zeno Popescu, zangcoach Ana-Camelia Stefanescu en een pianist-begeleider. Andere artiesten leveren op ad-hocbasis bijdragen, afhankelijk van de lopende projecten.
Het in Brussel gevestigde Equinox-koor geeft elk jaar een tiental concerten of optredens als onderdeel van verschillende festivals of als onderdeel van een specifiek muzikaal seizoen. Er worden regelmatig opleidingen en reizen naar binnen- en buitenland georganiseerd.

Steun van de Stichting Bernheim

Het doel van de steun is het team te stabiliseren, pedagogische reflectie mogelijk te maken met het oog op een betere begeleiding van de jongeren en de vereniging te versterken door de ontwikkeling van ad hoc beheersinstrumenten.

Het is ook de bedoeling een reflectieproces op gang te brengen over hun 'Theory of Change' en de bijbehorende succesindicatoren te identificeren.

Chorales-equinox.be