Tchaï

Tchaï is een educatieve en psychosociale structuur voor jongeren in ballingschap die van school zijn gegaan en weinig onderwijs hebben genoten. Tchaï biedt alfabetiseringsworkshops in groepsverband, multidisciplinaire activiteiten en individuele follow-up.

Sinds 2018 brengt Tchaï een ruimte tot leven die een school en een thuis is voor jongeren in ballingschap en jongeren uit Roma-gemeenschappen die niet naar school zijn geweest. Dit project evolueert voortdurend met het publiek dat het verwelkomt in de vorm van actieonderzoek.

Een institutioneel vacuüm

Sinds enkele jaren zijn de Brusselse praktijkmensen het unaniem eens over een steeds weerkerende vaststelling: het gebrek aan echte voorstellen voor een coherente en aangepaste integratie van jongeren uit ballingschap en Roma-gemeenschappen neemt toe, met als gevolg een gebrek aan interesse of het onvermogen van deze jongeren om deel te nemen aan om het even welk onderwijs- of opleidingsprogramma.

Jongeren met specifieke behoeften

Dit zijn jongeren die door hun kwetsbaarheid en isolement weinig zin hebben om te leren. Ze kunnen niet lezen of schrijven, beheersen de schoolcodes niet, leven van overlevingsmechanismen en hebben vaak grote psychische problemen. Ze missen de instrumenten en informatie die ze nodig hebben om hun rechten te doen gelden en worden geconfronteerd met terugkerende impasses en institutioneel geweld.

Een passend antwoord

In 2018 werd Tchaï in Brussel opgericht om een ruimte te ontwikkelen die aangepast is aan deze tieners die zich in een situatie van vervreemding bevinden of die een oplossing missen die aangepast is aan hun profiel. Tchaï is een multidisciplinair project op een kruispunt. Het is noch een SAS, noch een AMO, noch een school, maar een pedagogisch en educatief alternatief gebouwd op de behoeften, levenservaringen en hoop van tieners in ballingschap.

tchaibxl.be